Terapeutické panenky vyrábíme společně s mojí mamkou. Název Lidoll je symbolicky odvozen od tradice v naší rodině, kdy naše babička se jmenovala Lída a nyní i moje mamka a já se jmenujeme Lída. Panenky, jak s mamkou v legraci říkáme, chceme dostat z obýváku do celého světa a tak jsme jim rovnou daly anglický název Lidoll pro zahraničí a lidově česky jsou to naše "Lidólky".
Proč jsou naše panenky terapeutické a jak vlastně fungují, si přečtěte zde: Jak Terapeutické panenky fungují?
V roce 2015 jsme s Terapeutickými panenkami vyhrály v T-mobile Rozjezdy roku v Jihomoravském regionu Speciální cenu za projekt, který je zajímavý z hlediska inspirace a možnosti následování veřejností.
Přejeme si, aby vám naše tvorba přinesla radost a vykouzlila úsměv na tváři.
Jak Terapeutické panenky fungují?
Na první pohled může na někoho používání panenek působit rozpačitě, ale z vlastní praxe víme, jak velký vliv panenky mají. Sami jsme byli velmi překvapeni efektem Terapeutických panenek. S Terapeutickými panenkami se pracuje velmi obdobně, jako když si malé děti hrají s panenkou nebo plyšákem. Panenku stačí objímat a hladit a komunikovat s ní. K tomu je velmi vhodné použít audio nahrávek meditací a vizualizací, kterými na podvědomé úrovni rozpouštíme negativní bloky, které si s sebou neseme z dětství.
Pro koho jsou Terapeutické panenky určené?
Dospělé – panenky přizpůsobujeme vzhledu majitele a tím jsou naprosto unikátní dar, který 100% udělá radost a potěší. Navíc je lze především u dospělých využít pro práci s vnitřním dítětem.
Děti – pro děti na hraní jsou skvělé. Budou mít k sobě parťáka, kterému se budou moct svěřit a kterého budou mít u sebe večer při spaní, aby se nemusely po tmě bát.
Terapeuty – výborně se hodí pro práci psychologů, pedagogů, logopedů v jejich praxi.
Seniory – Terapeutické panenky mají řadu vlastnosti, které je předurčují k úspěšné práci se seniory trpícími různými formami demence, stařecké senility nebo Alzheimerovy choroby.
Pomocí Terapeutických panenek pracujeme s vnitřním dítětem
Vnitřní dítě je část nás samotných, často velmi zraněná a nenaplněná, kterou je potřeba pochopit a uzdravit, aby za nás neřídila naše vztahy a sebe-realizaci. Vnitřní dítě přestavuje pocity, které jste nemohli jako děti vyjádřit. Jsou to vaše strachy, hněv, stud a zoufalství, ale zároveň i radost, nadšení, štěstí a láska. Pro mnoho lidí uzdravení vnitřního dítěte znamená uzdravení jejich psychických problémů a starostí. Člověk se zdravým vnitřním dítětem je spokojený, charismatický a přitahuje mnoho lidí.
Naše panenky poskytují ideální způsob, jak s vnitřním dítětem pracovat a tím si vyřešit své starosti a trápení. Naše panenky jsou přímo uzpůsobené pro práci s vnitřním dítětem. Jelikož jsou hmotný produkt, můžeme díky tomu lépe reálně navázat konkrétní a hmatatelný vztah, namísto toho, aby pro nás byla práce s vnitřním dítětem pouze něčím abstraktním a těžko uchopitelným. Použité textilní materiály jsou měkké a příjemné na dotek, čímž pozitivně stimulují smyslové orgány člověka. Mají optimistické a přesto neutrální výrazy obličeje, aby navodily kladné emoce. Jednotlivé části těla panenky jsou vyvážené, aby se mohly lépe objímat, chovat nebo posadit.
Co znamená vnitřní dítě?
Ačkoliv se pojem vnitřní dítě zdá být nový, tak v psychologii je tento pojem známý již delší dobu. Ať už to byl Carl Gustav Jung, který jej nazýval božským dítětem nebo Eric Berne, zakladatel transakční analýzy, který jako jeden z prvních odborníků začal hovořit o „zraněném vnitřním dítěti“. Při práci s vnitřními dětmi se využívá objevů Erika Eriksona a Jeana Piageta, kteří pozorovali skutečné děti a zjistili, že tento vývoj probíhá v určitých přirozených vývojových fázích. Každá tato fáze s sebou nese určité vývojové úkoly, které je třeba zvládnout, aby mohlo dítě úspěšně přejít do další fáze svého vývoje. Pokud jste nemohli úspěšně projít jednotlivými vývojovými fázemi, jež patří ke zdravému dětství a naplnit všechny potřeby v jednotlivých vývojových fázích, pak vás to ovlivňuje i do dospělosti. Hlavní myšlenkou teorie vnitřního dítěte je personifikace neboli zosobnění naší minulosti, kdy jí dáme podobu našich vnitřních dětí.
Jak se projevuje vnitřní dítě?
Vaše vnitřní děti se mnohou projevovat ve vašem každodenním životě různými způsoby. Někdy jsou tyto způsoby pozitivní například dětinská radost, kterou pociťujete při pouštění draka nebo při nějaké míčové hře. Ovšem vaše vnitřní dítě je také zodpovědné za chvíle, kdy se cítíte rozzlobení, osamělí nebo smutní.
Zraněné vnitřní dítěte | Uzdravené vnitřní dítěte |
- děsí nás ztráta blízké osoby | - cítíme a prožíváme radost z maličkostí |
- cítíme návaly zloby, agresivity | - cítíme vitalitu, pozitivní energii |
- nepřijímáme změny | - učit se nás baví |
- chorobná závislost (na partnerech..) | - jsme se sebou spokojeni |
- nikomu nevěříme, podezíráme | - věříme lidem a životu |
- sebedestruktivní jednání | - neustále tvoříme něco nového |
- utápíme se v samotě | - naše energie narůstá |
- jsme zmatení, nejistí, nešťastní | - jsme otevření ve vztazích |
- spatně navazujeme vztahy | - jsme hraví, veselí, komunikativní |
- narcismus, touha se stále předvádět | - žijeme a bavíme se naplno |
- poruchy myšlení a pozornosti | - zakoušíme nové věci s důvěrou |
- nemáme sebeúctu, sebelásku | - cítíme se v bezpečí, šťastní a zdraví |
- deprese, prázdnota, apatie, stres | - jsme ve výborné kondici |
- cítíme závist a chamtivost | - zvídavost, údiv, úžas, hravost |
- poruchy intimity, sexuální poruchy | - bereme život tak, jak přichází |
- malá sebedisciplína | - jedinečnost, za kterou se nestydíme |
- nedůvěra, podezíravost a kontrola | - kreativita, tvořivá síla a vynalézavost |
Jak nám práce s vnitřním dítětem pomůže v našem životě?
Jakým způsobem s vnitřním dítětem pracovat?
Jsou různé postupy a techniky, které jsou účinné a užitečné bez ohledu na to, jaké zkušenosti jste ve svém dětství prožili. Naše vnitřní dítě ze všeho nejdříve potřebuje pozornost, péči a pochopení. Důležité je pochopit příčiny jeho chování a pak mu začít systematicky a vědomě dodávat to, co chtělo od rodičů, ale nedostalo to. Nejčastěji je to pozornost, pocit bezpečí a láska. Právě my sami můžeme z pozice dospělého uzdravit tuto část nás samotných. Tak, jak jsme chtěli, aby se s námi zacházelo v dětství, musíme se sebou sami zacházet v dospělosti.
Využití Terapeutických panenek u Alzheimerovi nemoci a demence
Terapeutické panenky mají řadu vlastností, které je předurčují k úspěšné práci s klienty trpícími různými formami demence včetně Alzheimerovy choroby. V některých případech dokážou zlepšit průběh klientovi choroby, pozitivně ovlivnit i změnit jeho chování. Z praxe je dokázáno, že i lidé ve velmi pokročilém stadiu onemocnění reagují na panenku ihned nebo postupně tak, jako by se jednalo o skutečné dítě, které mají hlídat a starat se o ně. Panenky chovají, dávají jim jména, starají se o ně a povídají si s nimi. Oživují se jim vzpomínky na produktivní období života, tedy na dobu, kdy se cítili potřební, důležití a milovaní. Panenka může sloužit i k navázání nenucené a nenásilné komunikace s klientem, který běžně nekomunikuje. Stejně tak jako prostředek snižování agrese a napětí klienta odvedením jeho pozornosti na náhradní podnět.