Topas / ID - TOP-01/xxx / Brus - Briliantový / Hmotnost - cca. 0,60ct./1kus / Rozm. - 5,0x5,0 mm (+-0,1mm)/ Čistota - SI-VVS / Barva - Sytě světle modrá / Úpravy - Irradiated / Původ - Brazílie
Pěkně broušené, přírodní topazy se sytou barvou, velmi dobrou čistotou a bohatou-plnou jiskrou.
Cena za jeden náhodně vybraný kámen z kamenů přímo zachycených na fotografiích.
Brus - velmi dobrý (viz foto). Fasetace - velmi dobrá (viz foto). Vyleštění - velmi dobré (možné velmi drobné nedokonalosti na povrchu rozeznatelné pod 10x zvětšením, viz foto).
Další topazy v mé nabídce naleznete zde.
TOPAS (TOPAZ)
Chemický vzorec - Al2(SiO4.(F,OH)2)
Barva - čirý, bezbarvý, žlutý, vínově žlutý, medový, zlatožlutý, oranžový, růžový, namodralý, modrý, červený, fialový, zelenkavý, zelený, hnědý, šedý, vícebarevný.
Transparentnost - průhledný až průsvitný
Tvrdost - 8
Hustota – 3,49-3,57 (3,5 - 3,6) g/cm3
Index lomu - 1,609 - 1,643
Dvojlom - 0.014
Lesk - skelný
Štěpnost - dokonalá podle {001} (je patrná dronými vnitřními trhlinkami, na rozdíl od berylu a od křemene)
Lom - lasturnatý, nerovný
Houževnatost - křehký
Vryp - bílý
Topas je značně trvanlivý a tvrdý drahokam (uznaná drahokamová odrůda) - odolný proti poškrábání. Má vysokou brilanci, silný lesk a přirozeně se vyskytuje v mnoha barvách. V drtivé většině se ale nalézá v kamenech pouze velmi světle zbarvených a v nízké čistotě, ale i ve velkých kamenech. Kameny čisté a sytěji zbarvené jsou vzácné. Za nejhodnotnější odstíny se považují přírodní modrá, oranžová (tzv. Imperial topasy), červená a zvláště růžová. (Tyto barvy jsou většinou výsledkem ozařování a tepelného zpracování.) Nazván byl podle ostrova Topasos v Rudém moři, toto klasické naleziště je už velmi dlouho zcela vytěženo.
Dnes nejpoužívanější barvou ve šperkařství je modrá. Což nebylo až do minulého století možné (v přírodě jsou velmi vzácné), protože prakticky všechny modré topazy vznikly ozářením nebo tepelnou úpravou. Některé formy modrého (např Ruské topasy) a žlutohnědé topasy mají tendenci ztrácet barvu dlouhodobou expozicí slunečního záření. Topaz je pleochroický drahokam (při pohledu z různých úhlů se mění intenzita jeho barvy).
Topaz je velmi tvrdý a trvanlivý mineral, který je velmi odolný poškrábání. Ale bohužel má dokonalou štěpnost - je náchylným k odštípnutí a prasknutí při nárazu. Na to je nutné dávat velký pozor při zasazování a formu zasazení volit takovou, aby byl kámen chráněn před nárazy. Ve zvýšených teplotách velmi snadno mění barvu (kromě bílého) a toto riziko často hrozí už při leštění šperku. V ultrazvuku lze relativně bezpečně čistit pouze kameny zcela bez defektů. V běžné zlatnické chemii se neporušuje - vyjímaje kyselinu fluorovodíkovou a zahřátou kyselinu sírovou.
Topas je (pro vzácnost sytých přírodních barev) v drtivé většině nějako formou ošetřován a rozšiřován a pokud není uvedeno jinak (a velmi často i pak) je vhodné předpokládat, že jsou kameny nějakou formou ošetřovány. Zcela běžné je vypalování (Heated) na pročistění a zlepšení barvy (nejčastěji lehké modré a hnědé-imperial odstíny). Velmi hojným ozařováním (Irradiated) se získává celá škála barev, nejznámější jsou růžové, zelené a hlavně modré topasy. Běžné je i obarvení difuzí (Difusion), obarví se ale jen na povrchu a škrábanec či odštípnutí odhalí původní barvu (růžové-červené, zelené a modrozelené). Velmi rozšířené je i potahování-pokovení (Coated), kterým se získává celá škála odstínů, nejznámější je tzv Mystic topas. Další formy úprav jsou již méně hojné.
Topas je poměrně hojně imitován. Běžně se za topas vydávají kubické zirkonie a sklo (zvláště v korálcích), někdy i syntetické spinely, křemeny a korundy. Velmi časté jsou i záměny za jiné minerály. Za topas se často označují odrůdy křemene (záhněda, citrín), za růžové se vydávají rubelity, kunzity….. a spousty dalších. A naopak ozařované modré topasy se velmi často vydávají za hodnotnější akvamaríny (a přidávají se do balíčků tohoto minerálu), čirými se imituje diamant. Korálky z topazu se vyrábějí, ale jsou velmi hodnotné (zvláště neošetřované), obzvlášť v celých návlecích. Drtivá většina korálkového materiálu na trhu jsou imitace, nejčastěji se používá sklo a nebarvený i obarvený křemen (např. záhnědy se často označují obchodním názvem Brazilský topas...), ale zcela běžné jsou i obarvené pouze průsvitné chalcedony označované jako topas (nejvíc v modré, žluté a růžové).