Malováno nití (3.): sešívání a prošívání
O prázdninách jsme se vydali na pouť textilním světem a kochali se tím, co vše lze vytvořit pomocí textilního vlákna. První dva díly našeho seriálku byly věnovány výšivce a jejím modifikacím, v dnešním třetím díle se podíváme, co jde vytvořit pomocí sešívání a prošívání textilu.
Některým z vás nyní možná na mysl přišla dvě anglická slůvka - patchwork a quilting. Pokud náhodou netušíte oč jde nebo jaký je mezi nimi rozdíl, tak patchwork je sešívání kousků látek, zatímco quiltování je prošívání několika vrstev, zpravidla lícového a rubového dílu a výplně, aby držely pohromadě. Slova jsou odvozena od anglického "patch" – záplata, kousek látky sešitý k jinému kousku látky - a "quilt" – ozdobná prošívaná deka.
Pozor! Nepleťte si quilting s quillingem. Slůvka jsou si na pohled dost podobná, ale quilling nemá s textilem nic společného, protože jde o techniku dekorování pomocí papírových proužků stáčených do ruliček, z nichž se vytváří papírový filigrán.
Quilling:
3D duté quillingové vajíčko | Jana Maiksnar
Ale teď už rychle zpět k quiltingu a patchworku, čili sešívání a prošívání.
Tyto techniky jsou velmi staré a vznikly pravděpodobně z potřeby zužitkovat zbytky látek. Můžeme je vystopovat už ve starém Egyptě, ale také na Sibiři, v Persii, Indii, Číně a samozřejmě Severní Americe, přičemž je dost pravděpodobné, že se na těchto různých koncích světa patchwork a quilting vyvíjely nezávisle na sobě.
Do Evropy se toto zpracování textilu dostalo zhruba v 11. století z Palestiny a sloužilo zprvu k výrobě praporů, stanů, ubrusů, přehozů, chrámových textilií a posléze i ke zhotovování oděvů. S rozvojem textilního průmyslu v Evropě zájem o zmiňované techniky začal upadat, ovšem v Americe neslábl, a tak dodnes jsou tam sešívané a prošívané výtvory velmi populární. Tradiční způsob zužitkování zbylých kousků látek se postupně vyvíjí a už je nejen postupem, jak si vytvořit originální deku nebo polštář, ale stává se plnohodnotným uměleckým médiem.
Pokud nevěříte, pojďte se podívat na umění, které lze vytvořit za pomoci textilu, jehly a nitě - a v některých případech i s použitím textilních barev. Společným rysem našich dnešních tvůrkyň bude, že jsou (až na jedinou výjimku) ze zmiňovaných Spojených států a také že se rády inspirují přírodou.
Struktury přírodních materiálů
Nancy Cook ze Severní Karolíny používá vrstvy textilu ručně dobarvovaného inkoustem a nit k vytváření textilního basreliéfu, jenž umocňuje přírodní strukturu námětu. Na jejích výtvorech defilují zvětšené detaily listů, plodů a semen. Prošívané deky vytvářely už čtyři generace jejích předků a ona sama vzala jehlu a nit do ruky, když hledala nějaký uklidňující koníček, pomocí kterého by mohla relaxovat při odpočinku od své práce psycholožky.
http://nancygcook.blogspot.cz/
Havrani a jiné ptactvo
Diplomovanou bioložku Karin Franzen, která žije na Aljašce, fascinují ptáci. Nejprve je fotí, z fotek pak vytváří velké výkresy a následně podle nich z maličkých kousků látek sestavuje své dílo. Se základy techniky ji seznámila babička, ale Karin ji díky svým konstrukčním schopnostem a invenci posunula dál za tradiční hranice. Její specialitou je nejen používání skutečně malých kousků látky vystřihávaných do tvarů realisticky kopírujících předlohu, ale především užití ručně barvené organzy, kterou našívá v mnoha vrstvách, což textilnímu obrazu dává nečekanou hloubku. Více se o její technice můžete dozvědět třeba zde. Poslední dobou hledá i cestu, jak vytvořit částečně průsvitný textilní obraz oboustranný, který by se dal zavěsit do prostoru a vnímat z obou stran.
http://www.pinterest.com/annwamv/quilt-karin-franzen/
http://www.alaskahomemag.com/_pages/artist_profiles/franzen.html
Království barev
Susan Carlson je nejen mezinárodně uznávaná textilní výtvarnice, ale i pedagožka a autorka. O své zkušenosti se totiž dělí jednak prostřednictvím knih, v nichž svou free techniku předává krok za krokem, jednak pořádáním kursů a seminářů. A pokud budete mít cestu přes stát Maine, lze zavítat do jejího ateliéru i na prohlídku. Její práce sklidily i řadu cen. Některé střihy jejích výtvorů jsou ke koupi.
http://susancarlson.com/Home/Home.html
Svět očima textilní výtvarnice
Barbara Strobel Lardon vystudovala grafický design a textil si jako své médium vybrala proto, že poskytuje i hmatový zážitek a umožňuje vytváření textur a struktur, které 2D techniky neobsáhnou. Náměty hledá ve svém okolí, v životě městečka Greenbush ve Wisconsinu, takže na jejích výtvorech najdete nejen rostliny a zvířata, ale i přírodní scenérie.
http://bslartquilts.blogspot.cz/
Prošívaný digitální tisk
Kate Themel stejně jako další tvůrkyně z našeho dnešního článku na technice quiltování zaujalo to, že prošitý materiál v sobě nese i sochařský aspekt. A krom toho ji práce s textilem přišla čistší a bezpečnější pro její děti, než kdyby pracovala s barvami, které skýtají nebezpečí různých nehod a navíc některé i zapáchají. V úvodu článku jsem sice slibovala především inspiraci přírodou, ale Kate fascinuje i svými zátišími, krajinami a portréty. Její výtvory patří mezi ty, které přesahují hranice tradiční techniky, barvy totiž nejsou skládány jen sešívanými ústřižky látky, tedy patchworkem, ale i "pouhým" digitálním tiskem na látku, což skalní zastánce patchworku může vést k pocitu, že jde trochu o podvod. Ovšem lze to brát i jako příklad skloubení tradičních a moderních technik a příklad toho, že tím hlavním je idea ve výtvarníkově hlavě, a z technik si lze vybrat a libovolně kombinovat jen to, co je pro danou věc nejideálnější.
http://www.katethemel.com/gallery.htm
https://www.facebook.com/pages/Fiber-Art-by-Kate-Themel/196373833736355
http://katethemel.blogspot.cz/
Příroda zachycená textilem
Poslední textilní výtvarnicí v dnešním článku, která taktéž překročila hranice tradičních textilních technik patchworku a quiltingu, je Annemieke Mein, která jako jediná nežije v USA, ale v Austrálii. Annemieke velice záleží na zachování přírody a přírodní témata pro ni jsou cestou, jak se podílet na zvyšování zájmu o zachování přírodního dědictví planety. Autorka si pro své práce pečlivě vybírá materiál tak, aby jeho struktura co nejlépe vyhovovala předloze - pracuje s hedvábím, vlnou, bavlnou, ale i kožešinami nebo syntetikou. Ty posléze dobarvuje a nakonec sešívá. Strojní výšivku kombinuje i s ručním šitím speciálních detailů. Autorka má na svém kontě nejen řadu výstav, její práce byly zaznamenány i knižně.
http://www.annemiekemein.net.au/
Prošívaný Fler
Textilní techniky jsou v Čechách velmi oblíbené a tak tedy není divu, že na Fleru je v této oblasti opravdu z čeho vybírat. Najdete zde jak zcela tradiční patchwork a quilting, tak i nemálo autorů, kteří hranice tradice překračují a původní dovednosti používají invenčně a nově.
Polštář až z Venezuely | Kateřina N.
dekorace Pas.une.poupée.II | Emma de Teese
Textilný obraz -art quilt | Magda Mihályiová
Patchwork a quilting mají široké výrazové možnosti - může díky nim vzniknout výrobek vypadající rozverně, etnicky, orientálně, starobyle, venkovsky, op-artově - v jednobarevném provedení může i zajímavě oživit minimalistický prostor... a pomocí textilu, jehly a nitě může dokonce vzniknout i nevšední umělecké dílo, jak jste viděli.
Takže máte někde krabici s odstřižky, které je vám líto hodit do popelnice? Což takhle jim vdechnout nový život?