Řemesla a především ta výtvarná se potýkají v poslední době s nedostatkem "kvalitních" zákazníků.
Jednak za to může uvolnění a přesycení trhu. Také zasycení levným i dotovaným brakem z dovozu. V neposlední řadě i nečinnost nás autorů na osvětě. Tak pomalu ale jistě upadá řemeslná tvorba z výsluní zájmu a potřeby. Bohužel ani média nejeví zájem o tuto "okrajovou" tvorbu. Proto je úkolem nás všech řemeslníků, přibližovat informace našim potenciálním zákazníkům a vychovávat tak nové generace spotřebitelů. Vždyť to ovlivňuje kulturnost a úroveň národa, země.....
Tak tedy jak nakupovat a vybírat keramiku????
V první řadě je potřeba si udělat jasno v tom, co potřebuji, hledám a chci. V první řadě bych se podíval na kvalitu.Obecným pravidlem je míra slinutí, tedy schopnost neabsorbovat, nenasakovat.Pokud tento údaj neudává výrobce, použijte rychlý test – režný střep přiložte ke rtům a ucítíte jestli saje, čím míň, tím líp. I mechanická zkouška napoví-čím tvrdší-tím kameninovější – lepší.
Mezi další znaky kvality se jistě řadí i určité řemeslné prvky. Jedním ze základních je přetáčení podední.
( Jedná se o kroužek na dně nádoby, takovou nožičku, která zapřičiní, že nesedí celé dno na podložce...stolu, ale je jakoby ve vzduchu. Vytvoří v podstatě vzduchovou mezeru a minimální plochu styku.)
Převážně u váz a nádob, kde se udržuje po delší dobu nějaká kapalina , je mnohem vyšší pravděpodobnost, že se nádoba neorosí. I pokud je nádoba slinutá, je zde menší možnost nějakých škod.(např. trhlinka může udělat pěknou paseku.)V neposlední řadě , tento řemeslný prvek, zlepší i stabilitu.(šálek+podšálek atd.)
Dalším znakem je takzvaná slza ( okraj třebas hrnku není papírově tenký, ale jakoby krapet silnější než stěna zbývajícího střžepu.)
– ukončení nádob je malinko silnější- což zlepšuje tvarovou stálost při výrobě a je to zajisté i znakem hrnčířství.
Mnohé napoví i samotná úroveň zpracování a detailů – třeba uší. Tažené ucho je pro hrnčíře typické a snad by se dalo říct i jediné pravé. Uši lepené či lité patří rozhodně k průmyslovějším metodám.
( tažené ucho nese stopy od rukou a většinou se od místa přidělání k místu dokončení zužuje ve všech směrech)
Tvarová originalita – to je problém. Takový tvar hubičky od konvice může být pohledově úžasný , ale funkčně k ničemu ( znám to i z vlastní praxe ) nebo pokličky – to jak sedí je taky známkou a ukazatelem kvality, ale bohužel laikem někdy hůře rozpoznatelným. V takovémto případě , je lepší vybírat v zavedených a referencemi prověřených dílnách. Nejlépe od konkrétních autorů- neboť ti staví svou existenci převážně na kvalitě a originalitě svých děl. Problémem může být někdy vyšší cena.( což je ale velmi relativní). V případě, že ji nechceme akceptovat, může nám při výběru napovědět i rozsah a celkové zpracování sortimentu. To by bylo ke kvalitě.Pak bych se podíval na věc podle svého vkusu, který bych měl sladit i s určením, kam tu kterou věc potřebuji a jak má sloužit, ale to až někdy jindy.
Pokud Vás zaujalo těchto pár řádků, podívejte se na příspěvky z hliněného světa od mých kolegů:
Pohledy do dílen, povídání o keramickém dění a životním stylu, o problémech s tvorbou a všem kolem ní a další a další a další snad brzy přibudou a dostanou se i daleko za hranice nejen Fleru , tedy čtěte a těšte se :-)))
ruz: Co nám únor napekl
Ka:
Boudo, budko kdo v tobě přebývá ?
keramická dielňa Play Clay:Jak přežít v keramické dílně...
Jak přežít v keramické dílně - 2...
Jak přežít v keramické dílně - 3...
Kreativitou ke zničení elektrické pece
Kreativitou ke zničení elektrické pece - ii
Josef Vraj/Gase Kimishimu: Anagamy
Josef Vraj: Konec starých časů
Josef Vraj: Jak balím
Josef Vraj: Jsme zase tady a bude nás víc!
Tegua: Keramické vulkány
Tegua: Keramický kurz raku
Tegua: Keramické šperky - hlína v kombinaci s glazurou
Tegua: Moje keramická dílna
Tegua: Keramické masky dávných předků - 2. část
Tegua: Keramické masky dávných předků - 1. část
Alice Šumová: Výpal v koksovém milíři
Alice Šumová: Raku je radost
Alice Šumová: Anděl, který není můj
Muana: ...takové maličké RAKU
No a nebo pár dalších kousků z mé dílny:
Hrnčíř:spravna-konvicka
Hrnčíř: Jakou pec?
Hrnčíř: Keramická spirála se otočila časoprostorem
Hrnčíř: Hliněné láhve
Hrnčíř: Výběr keramické hmoty
Hrnčíř: Saunanádoba
Hrnčíř: Ohřívák nejen pod konvici
Hrnčíř: Bonsaiová miska
Hrnčíř: Výroba keramické hlíny
Hrnčíř: Gaiwan
Hrnčíř: Výroba glazury - artkeramika
Hrnčíř: Aromaterapie
Hrnčíř: Návrat aromaterapie
Hrnčíř: Čajonádobí - Chawan
Hrnčíř: Úprava hrnčířského kruhu
Hrnčíř: Čajonádoby
Hrnčíř: • Svátek čaje
Hrnčíř:• Multi - Funkční krmítka
Hrnčíř:• Ptačí chrám
Hrnčíř:• Jak nakupovat a vybírat keramiku
Šperk - 2 - Výroba zalešťováním
Hrnčířská sobota - Veselý Kopec u Hlinska
Jarní hrnčířské a řemeslné trhy v Berouně v sobotu 8. a v neděli 9.května
Zámek Slavkov - prodejní zahradnická výstava - pozvánka