Srom rostl na břehu jedné moravské řeky a potkal ho smutný osud: v konkurenci ostatní dřevin se neprobojoval ke světlu a uschl. Bylo pro mě překvapením, že mladý kmínek bez stop po nějakém poškození uschne nastojáka, přestože má silnou řeku na dosah. Při výběru stromu hrály prim 3vlastnosti: dřevo mělo ideální akustický tvar. Nebylo potřeba ho sušit. A do kůry se už pustil hmyz, nejznatelněji na zvonu, který jsem chtěl maximálně zachovat.
K výrobě: po celou dobu vznikal nástroj čistě manuálně. Višně jsou velmi fascinující, jejich malba je úchvatná a velmi bohatá. Jak jsem již psal: do stromu se už pustil hmyz a při výrobě jsem pečlivě sledoval, která místa byla zasažena výrazně a naopak která měla čistě povrchové stopy. Kde to šlo, tak jsem zachoval onu vizuální stopu, protože jde o součást příběhu stromu a nemá to vliv na stabilitu nástroje. Výjimkou byl zvon, kde jsem jednu oblast nahradil bukovým dřevem a druhou jsem zpevnil pomocí sukovníku.
Překvapením bylo, že spodní část zvonu vypadala velmi opotřebovaně, ale ve skutečnoti šlo o ztmavlé dřevo a pouze povrchové stopy broučí aktivity. Tady jsem se rozdhodl zachovat maximum, protože jde o výrazný prvek a hned pod povrchem bylo pevné dřevo.
Ošetření: vnitřní část nástroje je impregnována pomocí lodního laku a vnější povrch je ošetřen pomocí kombinace přírodních olejů, která zvýrazňují malbu dřeva, chrání ho před vlhkostí a uv zářením. Na didgeridoo jsem umístil několik vychytávek: spodek zvonu je doplněn o bukový support, který chrání dřevo a drží nástroj pevně na místě. Horní část u náustku obsahuje zůžení u brady a nosu, což zvedá komfort při hře a při dýchání. A nakonec: v místě úchytu je několik žlábků pro prsty. Díky nim lze didgeridoo držet menším stiskem pevně na místě, což se vyplací při delším hraní.
Akustika: začneme od tónů a přejdeme k dynamice nástroje:
Základní tón - drone: C
1. přefuk: E
2. přefuk: C
3. přefuk: F
Zvukově višňové didgeridoo nejlépe popisuje slovo masivní. Při prvním hudebním testu jsem ani nemohl hrát plnou intenzitou, protože si mě přišlo poslechnout několik nadšenců a vyšší nárust tlaku byl pro ně na hranici snesitelnosti. Narovinu říkám, že višeň Arrakis patří do ruky zodpovědnému hráči/hráčce, protože s velkou silou by měla kráčet i moudrost v jejím užívání. Hraní v plné síle v uzavřené místnosti by tvořilo intenzivní zvuk, který zabolí. Toto je 1.didgeridoo kde uvádím takové doporučení. Až tak moc je její zvuk masivní.
A teď víc obecně: didgeridoo je velmi dlouhá, má lehce vyšší pressback a drone je posazený v C. To dává skvelé předpoklady pro výraznou a rytmicky klidnější hru. Jde sic hrát i svižně s ostrými přechody, ale vetší bohatství nabízí právě plynulé a klidné proměny zvuku.
Zpěv je výrazný a pro jeho dobrý projev se hodí ubrat na intenzitě drone. Pokud je totiž drone moc silný, zabírá i prostor vhodný pro zpěv. Přefuky tady opravdu baví a navíc 2.přefuk a zákadní tón výborně ladí. Velmi mě tady baví hrát s nižší intenzitou drone a využívat přirozené zesílení nástroje pro zpět a alikvóty. To, co obvykle musí zesilovat samotný hráč, tady pořeší automaticky didgeridoo. Stačí to umožňit a Arrakis zajistí zbytek.
Nástroj je určitě určen do rukou zkušeného hráče a vřele doporučuji si ho před nákupem odzkoušet naživo. Stojí to za to. Jako bonus nabízím komplet servis nástroje, což vyrovnává přítomnost opraveného zvonu a současně to je záruka mechanické stability dřeva.
Pro bližší informace nebo nápady na setkání a zahrátí mi napište, rád odpovím.