Když jsem byla malá, tak jsme se se starším bratrem nesměli večer dívat na televizi. Občas, pokud jsme s dostatečným předstihem a intenzitou škemrali a slíbili, že nevzbudíme mladší sestru, nám ale byla udělena vzácná výjimka... A jedním z filmů, které za tu všechnu námahu a přemlouvání stály, byl Batman se vrací od Tima Burtona. Tento film dodnes patří k mým nejoblíbenějším a hlavním důvodem, proč tomu tak je, jsou kostýmy.
Tim Burton a jeho svět
Pokud jste si jako já udělali výlet do Prahy na výstavu Tim Burton a jeho svět, tak jste si určitě všimli, že Burton už od samého začátku, kdy pracuje na novém filmu, u každé postavy ví, jak bude vypadat a jaké bude mít kostýmy. Když ale srovnáte skici s konečným výsledkem, připadají vám jako impresionistický obraz, na který se díváte moc zblízka - je to spíš taková neuspořádaná a nejasná představa než věrný obraz skutečnosti. Tím, kdo do těchto představ přináší řád a pořádek a vytváří z nich propracované kostýmy, které pak můžeme obdivovat ve filmech, jsou kostýmní designéři.
Nahoře návrh Tima Burtona, dole konečný kostým Colleen Atwood. (http://likeawhisper.wordpress.com)
Tučňák ve fraku
Tučňák z Batmana je jednou z nejstrašidelnějších filmových postav, které jsem kdy viděla. Pokud na sobě nemá zrovna odpornou kombinézu plnou skvrn neidentifikovatelného původu, tak se s ním setkáváme ve fraku s vestou a vázačkou, tříprstými rukavicemi (brrr) a kloboukem na hlavě.
Líbí se mi, že nosí vlastně po celou dobu filmu oblečení stejného střihu, ale s tím, jak roste jeho moc, tak se mění kvalita materiálů, ze kterých je jeho oblečení ušito.
Je tak hezky vidět, jak moc ovlivňuje samotný materiál celkový dojem z postavy. Autorem kostýmů a masek jsou Stan Winston a jeho tým.
Skica Tima Burtona (http://artoftimburton.tumblr.com/post/18359537091)
Návrh týmu Stana Winstona (https://www.stanwinstonschool.com)
https://www.stanwinstonschool.com/
http://batman.wikia.com/wiki/The_Penguin_(Danny_DeVito)
Se Stanem Winstonem spolupracoval Tim Burton i na filmu Střihoruký Edward, pro který Winston vytvořil Edwardovy nůžky. Když jeden z tvůrců filmu pořád nemohl pochopit, proč má Edward místo rukou nůžky, tak mu odpověděli: "Protože je to prostě pohádka."
Při tvorbě tohoto filmu začal Burton také pracovat s Colleen Atwood, která navrhla všechny kostýmy a stala se režisérovou dvorní návrhářkou (od té doby je autorkou kostýmů pro téměř všechny jeho filmy).
Skica Tima Burtona (http://m-is-for-martha.blogspot.cz/2011/04/tim-burton.html)
http://www.theroguedolls.com/2013/04/edward-scissorhands-making-of/
http://www.fanpop.com/clubs/johnny-depp/
Dříve, než vám ukáži několik ukázek jejich spolupráce, vám Colleen trochu představím. Narodila se roku 1948 v městě Yakima, ve státě Washington. Po střední škole studovala nejprve malbu v Seattlu na Cornish College of the Arts a poté umění na New York University. Do světa filmu se dostala díky známému, který jí nabídl pozici produkční asistentky při natáčení filmu Ragtime (www.wikipedia.org).
Za svou práci byla desetkrát nominována na Oscara, z toho třikrát sošku získala (za filmy Chicago, Geisha a Alenka v říši divů).
http://collider.com/colleen-atwood-snow-white-huntsman-thin-man-interview/
Návrh a realizace pro film Sweeney Todd. (http://hesatalentedboy.com)
Tady Avon!
Pro film Střihoruký Edward vytvořila dva ostré kontrasty - na jedné straně stojí Edward s jizvami a strašidelně vypadajícím černým oblekem plným kovových přezek a nýtů a na straně druhé jsou veselé šaty v jemných pastelových barvách, do kterých oblékla obyvatelky předměstí sousedícího s Edwardovým domem.
Edward se na předměstí dostane díky Peg, jež se z něj za pomoci přípravků od Avonu snaží udělat "normálně" vypadajícího a fungujícího člena společnosti.
http://reflectinconnect.wordpress.com
Vše se ale zvrtne a mohou za to právě nevinně vypadající sousedky, jež jsou ve skutečnosti zákeřnými a drby šířícími bytostmi. Ty nakonec donutí Edwarda utéct zpátky do jeho zámečku na kopci.
http://waronpants.net/article/maxim-088/
http://style.mtv.com/2012/06/01/johnny-depp-movie-fashion/
Se silnými kontrasty pracovala i při práci na filmu Ospalá díra. Zatímco šaty kladné hrdinky Katriny jsou v jemných světlých barvách - pomněnkově modré, krémové, bílé a zdobí je jednoduché krajkové a květinové vzory, záporná postava Lady Van Tassel je oděná v šatech tmavých barev s velmi složitými výšivkami a je ozdobená mnoha šperky.
http://brandyjewelle.tumblr.com
http://brandyjewelle.tumblr.com
Pro tvorbu Tima Burtona jsou typické černobílé pruhy, a proto samozřejmě nesmí chybět ani na kostýmech. Nejčastěji se s nimi můžeme setkat v animovaných filmech a na menších částech oděvu jako jsou ponožky či punčochy, ale několikrát Colleen Atwood použila pruhovanou látku i k ušití celých šatů.
http://wodumedia.com/alice-in-wonderland-2010/...
http://moresay.com/2012/09/marc-jacobs-inspired-tim-burton...
Cit pro detail
Pokud se stejně jako já na filmy nedíváte, ale přímo je zkoumáte, tak jistě víte, že jsou kostýmy Colleen Atwood propracované do nejmenšího a nejjemnějšího detailu. Všimněte si například, jak do šatů Srdcové královny z filmu Alenka v řísi divů zakomponovala motiv srdce:
http://www.pinterest.com/pin/502714377125287300/
http://www.pinterest.com/pin/135811744988167673/
Další ukázky z filmu Alenka v říši divů - detail zapínání Alenčina kabátu, kostým Kloboučníka a sukně Alenky s prostřihy:
http://phoenix.sheridanc.on.ca
http://www.pinterest.com/moomoo80/costume-design-colleen-atwood/
Návrhářka se nebojí ani experimentovat a pracovat s materiály z neobvyklých zdrojů - ve své tvorbě už použila například dokonce i křídla brouků. Často se v její práci můžeme setkat s našitými korálky a někdy používá dobové materiály, aby zvýšila autenticitu kostýmu.
http://deepresentaza.blogspot.cz
Jsou tohle vyšívané opičky?
http://www.pinterest.com/pin/502714377126228340/
Nejzajímavější materiály asi použila pro oblek Obra z Velké ryby, který vypadá, jako by byl vytvořen z větviček, kůží drobných zvířátek a z peří a jako by to vše dohromady spojovalo pouze bláto a špína.
"Dokonce i já jsem k jídlu, ale tomu se říká kanibalismus"
Na závěr jsem si pro vás nechala něco, po čem asi dostanete chuť na čokoládu.
Autorkou kostýmů pro film Karlík a továrna na čokoládu není výjimečně Colleen Atwood, ale italská návrhářka Gabriella Pescucci, která navrhla kostýmy např. pro filmy Bídníci, Tenkrát v Americe nebo Věk nevinnosti.
Kostýmy v Karlíkovi se podobají těm z původní verze filmu z roku 1971, ale jsou přizpůsobené současné módě a působí více propracovaně.
První obrázek níže je z původní verze, ostatní jsou z filmu T. Burtona:
Původní film (http://www.kids-center.org/thread/Classic-Family-Movies.html)
http://www.theonlinereviews.com
http://www.themaninthemoviehat.com
Ani v Karlíkovi nesmí chybět pruhy. (http://www.fanpop.com)
Katoo - ,,triko,, pruhované od katoo
WONDERLAND * kabela od pan Mon
pirátská lahvička na drobnosti či na mléčné zoubky od jitkita
Knižní přebaly MoreStripe od DotDesign
Pípák neopeřený od TOVTOM
Hmyzák Izák (dva za jednu cenu) od tuitui
Kořeny - olejomalba od Pepejita
Úvodní foto: John Kenneth Muir blog