Není vosa jako vosa ... Vespa jede!
O včelách už jsem toho napsala hodně, tak co si dnes povědět něco o vosách? Ale ne jen tak o těch "obyčejných", ale o legendárních skútrech VESPA!
Vespa (italsky vosa) je italská značka skútru, která byla zaregistrována 23. dubna 1946, a vloni tak oslavila již 75. výročí! Název vymyslel a továrnu založil podnikatel Enrico Piaggio.
Ačkoliv nepatří k těm nejlevnějším, svými tvary si Vespa získává srdce velkého množství zákazníků.
Vespy jsou zábavné, jednoduché na ovládání, na zaparkování vám stačí jen malé místo. Odpolední kolonu projedete bez zdržení a navíc vás může těšit i nízká spotřeba paliva, což právě v dnešní době rozhodně není na škodu.
Moc ale nechybělo a tento skútr mohl skončit v propadlišti dějin stejně tak jako spousta jiných značek.
Od letadel ke skútrům
Po skončení druhé světové války se zničená Itálie potýkala s propadem ekonomiky a hlavně poničenými silnicemi. Stejně tak kupní síla obyvatel byla po válce značně oslabená. A tak se Enrico Piaggio, v jehož továrnách se dosud vyráběla letadla, rozhodl využít této příležitosti, a nasytit poptávku trhu po levném dopravním prostředku. Padlo tedy rozhodnutí vyrábět a prodávat malé skútry.
Artturi Siivonen, Unsplash.com
Kačer Donald a vosa
První design Vespy vznikl už v roce 1944 a vytvořili jej inženýři Renzo Spolti a Vittorio Cassini. Tento prototyp je znám pod označením MP5 (Moto Piaggio no. 5), nebo také "Paperino" - "Kačer Donald". Nicméně s tímto návrhem nebyl Enrico Piaggio spokojen.
O nový požádal leteckého inženýra jménem Corradino D'Ascanio. Ten paradoxně skútry nesnášel, což se ukázalo jako výhoda. Soustředil se totiž na negativní aspekty skútru, jako špatná ochrana řidiče, špína a šmír od odhaleného motoru a převodovky, nemožnost rychle opravit defekt pneumatiky a nepohodlné umístění palivové nádrže.
Svým inovativním náhledem vtiskl Vespě její typický „vosí“ vzhled a vznikl model MP6, oficiálně první prototyp dokonalého skútru, ze kterého se při výrobě nových Vesp stále vychází. Široké boky jsou úzkým pasem spojeny s přední částí motocyklu, přičemž jeho sloupek s řízením a řídítky připomínají tykadla.
Ve chvíli, kdy Enrico Piaggio viděl tento model poprvé, zvolal "Sembra una vespa!" - "Podobá se vose!" A tak dostala Vespa své jméno.
Víte, ve kterém filmu hrála Vespa téměř hlavní roli?
Ačkoliv Vespa v roce 1950 prodala 60 tisíc skútrů, svůj raketový start zažila až o tři roky později. To se objevila ve slavném snímku Prázdniny v Římě, a proháněla se tu na ní Audrey Hepburnová s Gregory Peckem. Následující rok se prodalo 100 tisíc skútrů a poté, co si Vespu pořídily takové hvězdy, jako byl James Dean, John Wayne nebo Marlon Brando, nebylo již cesty zpět.
Která Vespa je zřejmě nejznámější na světě?
Pravděpodobně ta z roku 1962 s označením 150S, kterou vyzdobil světoznámý surrealistický malíř Salvador Dalí. Skútr vlastnil jeho student, ale Dalí jej pokreslil a pojmenoval jménem své životní múzy a partnerky Galy. Navíc přidal ještě svůj charakteristický podpis.
Nyní "Dalího" Vespa patří mezi ty nejcennější na světě a spatřit ji můžete v motocyklovém muzeu v městečku Pontedera, jak jinak, než v Itálii.
Piaggio Vespa Salvador Dalí, zdroj fotografie: Thomas Bersy, Flickr.com
Jak se liší současná Vespa od té původní?
Největší a zásadní změna u dnes vyráběných skútrů je ta, že se začal používat čtyřdobý motor, a tak vlastně přišla Vespa o svůj charakteristický zvuk a také o vůni, která se za ní táhla, když projela kolem vás.
Vzrostl také její zdvihový objem, například původní GT mělo v roce 1960 obsah 150 ccm, kdežto současná Vespa GTS jej má téměř dvojnásobný.
Mnohem lepší jsou brzdy a odpružení a samozřejmostí je také pomocný brzdný systém ABS. Jedno však zůstalo stejné, a to jejich vzhled. Všechny Vespy jsou si podobné a drží se osvědčeného legendárního designu.
Od roku 1946 bylo vyrobeno 34 různých verzí skútru Vespa. Aktuálně je v nabídce pět klasických modelových řad a jedna elektrická.
Kde se Vespa vyrábí?
Továrna se nalézá na severu Itálie, v městečku Pontedera poblíž Pisy. Pontedera je spíše větší vesničkou, ale v továrně se tu vyrábí motocykly všech sedmi značek, která patří do skupiny Piaggio Group. Kromě Vespy i Piaggio, Aprilia, Scarabeo, Derbi, Gilera a Moto Guzzi.
V areálu továrny je také testovací okruh a má také přímé železniční spojení. Všechny skútry Vespa, které se prodávají na evropském trhu, se vyrábí v továrně v Pontederu, ovšem skútry určené pro asijský trh jsou dělány ve vietnamském Vinh Phucu a v indickém Baramati.
Zdroj fotografie: PxHere.com
Proč vybrat právě Vespu?
Levnější neznačkové skútry vám poslouží stejně jako dražší stroje, ale nejsou stylové a nemají v sobě takové charisma, jako má Vespa.
S Vespou si totiž nekupujete pouze skútr, ale také značku a životní styl. Majitelé Vesp jsou jedna velká rodina. Samozřejmě, že i u jiných značek naleznete skútry rychlé, hezké a kvalitní, ale ruku na srdce, který z nich má za sebou více než pětasedmdesátiletou historii a silnou značku?
Největší úspěch má Vespa ve své rodné Itálii, ovšem na paty jí šlape Anglie, kde patří Vespa mezi oblíbené skútry již od roku 1960.
"Speciální" Vespy
Vespa 150 TAP Militare byl upravený model pro armádu, pro francouzské parašutistické oddíly, určený pro likvidaci obrněných tanků. Úpravou se zabývali pouze ve Francii. Modifikace z civilní verze obnášela zejména zesílený rám a montáž třípalcového kanonu. "Bazooka Vespa" byl na vojenské poměry levný dopravní prostředek. Ve dvou verzích se vyrobilo mezi roky 1956 až 1959 600 kusů těchto strojů.
Vespa 150 TAP Militare, zdroj fotografie: C. Galliani, Wikimedia.org
Vespa Primavera SEAN WOTHERSPOON 125 E5. "Papouščí Vespa" uvedená v roce 2020, která vyjadřuje veškerou tvůrčí energii, jež spojuje značku Vespa a Seana Wotherspoona, jednoho z nejkreativnějších a nejvlivnějších designérů na americké scéně.
Limitovaná edice Vespa Primavera od designéra Seana Wotherspoona, zdroj fotografie: Zero take, Unsplash.com
Vespa Primavera 125 RED je výsledkem spolupráce továrny s neziskovou organizací RED, která z každého prodaného skútru této série získává prostředky na léky proti viru HIV pro léčbu lidí v rozvojových zemích po celém světě.
VESPA 946 CHRISTIAN DIOR - Moderní verzi modelu Vespa 946 navrhla Maria Grazia Chiuri, kreativní ředitelka dámských kolekcí Dior. Ke skútru je ve stejném designu i otevřená helma a na zlatém nosiči topcase ve formě kosmetického kufříku. Tato limitovaná edice byla uvedena na trh na jaře 2021 v buticích Dior po celém světě a následně ve vybraných prodejnách Motoplex skupiny Piaggio.
Na oslavu loňského 75. výročí vznikla speciální edice Vespa 75th Anniversario v jedinečné metalické zlaté barvě a číslem 75 na boku.
Vespa 75th Anniversario, zdroj fotografie: FB MotoRi Písek
Od letošního dubna je žhavou novinkou speciální edice verze Sprint, kterou ve spolupráci s výrobcem navrhl kanadský zpěvák Justin Bieber. Vespa je v ledově bílé barvě a s motivem plamenů.
Vespa Sprint a Vespa GTS Super Racing Sixties. Inspirací byli "gentlemani", kteří závodili v šedesátých letech, kdy se svoboda projevu rozšířila i na způsob, jakým si lidé zdobili své vozidlo. Jezdci byli naplněni duchem nezávislosti a vynakládali velké úsilí na sestavení ideálního týmu, výběr správných závodů, kterých se chtěli zúčastnit, a výběr dokonalého vzhledu svého motocyklu.
Vespa "Sixties", zdroj fotografie: FB MotoRi Písek
Zajímavosti
Milovníci "elektro" vozítek si také přijdou na své. Vespa Elettrica v sobě snoubí tradiční vzhled a tichý, technicky vyspělý elektromotor. Otázkou je, jestli "Vosa" bez svého typického bzukotu je to pravé...
Svým ratolestem ve věku 3-6 let můžete pořídit elektrický dětský skútr Vespa s pomocnými kolečky, který vyvine rychlost až 3 km/hod. Vespa svítí, má elektrickou houkačku a USB slot pro přehrávání MP3 hudby :-)
Příznivci LEGO stavebnic si můžou ulovit letošní novinku - LEGO® Creator Expert 10298 Vespa 125. Vespu si můžete složit z celkem 1 106 dílků :-)
V prodeji byla i "Vespa" vůně - toaletní voda Vespa Sensazione vyvolávající prý „pocit větru ve vlasech při jízdě po mořském pobřeží“. Dodejme, že vůně dodalo duo světoznámých parfémářek, Juliette Karagueuzoglou a Dora Baghriche.
I známé osobnosti u nás milují Vespy, třeba David Matásek, Miroslav Hanuš, Roman Vojtek, Matěj Ruppert, Vojtěch Dyk, Ondřej Gregor Brzobohatý, Agáta Prachařová nebo burleska Miss Cool Cat.
Vespa Club Česká republika
Vespa Club v České republice založil Vítězslav Křížek v roce 2004. Původně se jmenoval Vespa Club Praha, ale později se přejmenoval dle mezinárodních zvyklostí na Vespa Club Czech Republic. Pod tímto klubem existuje nyní celkem 21 lokálních Vespa klubů.
Pražský klub pořádá každoročně (až na přestávky způsobené covidovou pandemii) PragoVespa, víkendovou akci, která se koná vždy v červnu a sjíždí se na ni i zahraniční účastníci. Hlavním bodem je spanilá jízda Prahou, kdy do letošního ročníku pořádaného 17. - 19. června byl rekordní počet zúčastněných jezdců 306. Ovšem letos jich bylo ještě o celých 103 víc, tedy neskutečných 409!! Prý to byl bzukot :-)
Jak sami vidíte, o Vespách by se dal vydat celý seriál, je toho kolem nich tolik zajímavého! Pokud vám výše uvedené informace nestačily, vřele doporučuji knihu Vespa - Dějiny legendy od počátku do současnosti. Pokud je Vespa vaší srdeční záležitostí, rozhodně se z ní dozvíte další spoustu informací nejen z historie této letité legendy. A jako bonus obsahuje nesčetně úžasných fotografií...
A protože Vespa přímo svádí k retro stylu, typická závěrečná nabídka z Fler.cz bude nejen VESPA, ale i RETRO!
Lupirro, Retro cyklo brašna pod sedlo
Bavllen, Mušelínové šaty - kvítka na bílé
Saturday.sketch, Pohlednice "Greece"
SleepingDoll, Anna´s Rose Garden velikost S
Borka Original, povlečení Skútry
Krasohledy, Krasohledy - se střípky - rovné
Kaliy, Mušelínové pumpky pudrová růžová
DrobnoRadosti, Macramé houpačka
BOGY šmudltašky, Riflová kapsa na opasek, venčící ledvinka
Oliva77, kachlík: Vzpomínka na Řecko
FUGU - Design, Patent Vespa - samolepicí plakát
Lily hand made, Kožené boty Chicago černo-oranžové
Shellka, SUNSHINE - háčkovaná kabelka, mag. zap.
Eva France, Jarní těšení ... halenka
B84, Letný detský čepček Mia s riaseným šiltom
Verosamnika, Drevený podnos s keramickou mozaikou 53x33
Martin Sršeň, hrnek - SRDCE z věnečku
BilaPavucinka, Háčkovaná dečka kolotoč - béžová
Alter-ego, Prak - doporučuje 5 z 5 chuligánů ;)
Lusinda, * Kabátek z proševu a květované vlny s aplikací *
AIDASTYLE, Retro stripes - športová podprsenka pásikatá
POND, Univerzální háčkovaná taška
Simona Tošková, Smetanové s černým puntíkem
Veverka Zrzka, Magnet - motorista Pierre
Nejlepší mandaly, Hrnek s potiskem retro moto
Saana, Bambus kalhotky šedomentolové - širší lem, vel. 42
Studio Žába, Obrázek Itálie s modrou motorkou
Modistka Jolana, Letní Klobouk Cloche Přírodní Sláma
Nejbizu, Přívěsek na klíče - kostra
Monique.mo, Džbánek se zelenými puntíky, 700 ml
Lucky b.a.g.s, Šedá háčkovaná kabelka "Hexagon"
Aroma krámek, Přírodní vonný osvěžovač - obrázek motorka vzor 1
DEBYT, Dvojice čalouněných jídelních židlí TON
Pa-Milada, šatotunika - Motorka
JaneMade, Motocyklistický puff, sedák, polštář
Zdroj titulní foto: Davide Ragusa, Unsplash.com
Použité zdroje:
Kniha Vespa - dějiny legendy od počátku do současnosti