Dřevo pochází v Vysočiny a díky svým rorměrům se mu nepovedlo schovat, když došlo na probírku náletových dřevin. Ta samá velikost, která se stala prvně osudnou, mu však přinesla také příležitost stát se majestátní didgeridoo a pokračovat svou pouť na hudební vlně.
K výrobě: po celou dobu vznikal nástroj čistě manuálně. Přiznám se, že takto velká didgeridoo tvořím vždy s respektem a věnuji se všem detailům. Každé přehlídnutí totiž může skončit nezdarem. Ale javor to měl očividně dobře srovnané od začátku do konce. Dřev proschlo rovnoměrně a bez problémů. Štěp proběhl hladce bez odlomků. Zpracování šlo krásně od ruky. Dokonce spodní část zvonu s žilkami po sušení šla hladce spojit. Žádný materiál nebyl odebrán navíc. A při ladění? Slušné Cis. Po zpevnění vršku nástroje tvrdým dřevem vzniklo čisté Cis. Stručně: jako kdyby si javor řekl, že být majestátní didgeridoo je docela fajn nápad :-D
Z technických detailů: uvnitře je lak a zvenku kombinace přírodních olejů, které zvýrazňují malbu dřeva, chrání ho před vlhkostí a uv zářením. Spodní část je doplněná o dřevěné supporty pro stabilizaci nástroje při hře a ochraně dřeva. Suky jsou ošetřené sukovníkem. Horní část je napojena na duboký a bukový kroužek pro pohodlnější hraní a zvýšení vodní ochrany.
Akustika: začneme od tónů a přejdeme k dynamice nástroje:
Základní tón - drone: C#
1. přefuk: D
2. přefuk: A#
3. přefuk: D#
Zvuk je jedním slovem majestátní. A více slovy: má svoji hloubku díky ladění v C# a současně intenzitu díky masivnímu zvonu~rezonátoru. To, co překvapí hned v úvodu je jak svižně nástroj reaguje. Drobná změna při hře se rychle projeví ve zvuku a je zvýrazněna objemným rezonátorem.
Modulace jako alikvóty se jasně nesou nad základním tónem. Přechody do přefuků jdou snadno a rychle. Kombinace C# a D jde pěkně k sobě a kdo je zvyklý hrýt aspoň 1.přefuk, tady jich zahraje více, protože jsou tónově blízko u sebe.
Nástroj je pefektní pro hráče zvyklé na dýchání do břicha. Pak jde hrát svižně, kreativně a s minimem úsilí. To, co mě posadilo na zadek, je bassa. To je bomba. Stačí lehce natlakovat nástroj a hned se projeví bassový zvuk. S vyšší intenzitou se začně otřásat okolní prostor. Příjemná vlastnost je, že bassu jde rychle vytvořit a rychle pustit. Což dělá pěkně perkusové prvky vhodné pro hru s více nástroji. Další výborná vlastnost je, že s vyšším tlakem se nástroj nepřefoukne, ale naopak si udrží svoji intenzitu. Tady chci apelovat na svědomí hráčů, aby to používali s citem, protože nástroj s podobně silnou bassou může být opravdu nepříjemný pro posluchače, pokud hráč zkusí dosahovat extrémů. Takže: s citem.
Pro úplnost doplním i slabší stránku nástroje a tou je zpěv na vyšších tónech. Kvůli silnému drone totiž není zpěv na vyšších tónech tak výrazný. Naopak zpěv v tónu nástroje (C#) vytváří krásný barevný tón. Toto je obecná vlastnost didgeridoo v velkým rezonátorem a výraznou bassou: aby zpěv dobře vynikl, je vhodné snížit intenzitu základního tónu. To platí i v tomto případě.
Vhodnost: javor je snadné úfouknout a otvírá své zvukové možnosti každému, kdo umí dýchat do břicha. Se zkušenostmi roste množství zvuků a rytmů, které je radost objevovat. Nástroj je vhodný pro střední až pokročilé hráče a silně doporučuji si ho přijet osobně vyzkoušet před nákupem.
Pro bližší informace nebo nápady na setkání a zahrátí mi napište, rád odpovím.