Dáte si kafe? Nebo čaj? Do hrnečku! A napadlo vás někdy, co se s ním děje, než se do něho káva nebo čaj nalije? Jaký kus cesty musí ujít od hroudy bláta až ke svému místu na vaší poličce? Kolikrát jej vezme člověk, který ho tvoří, do ruky a udělá další krok k cíli? Ukážeme vám.

Dříve si musel každý keramik hlínu nakopat, smíchat a zpracovat. To už dnes přichystá specializovaná firma. Většinou je to desetikilový balík zpracované točířské hmoty vakuově zabalený, aby si keramická hmota udržela svoji vláčnost a vlhkost. Náš hrnek je na počátku cesty ke svému zrození. Takže kolik těch kroků samotné výroby vlastně je? Pojďme se na to podívat...

Z balíku keramické točířské hmoty si strunou odříznu asi 20 dkg hmoty, propracuji ji jako těsto a vytvaruji do koule.

Kouli hlíny hodím na kruh a musím ji „vycentrovat“, což je asi nejtěžší krok celé práce, zklidnit hroudu hlíny, aby držela zcela klidně přesně uprostřed hrnčířského kruhu, i když se naplno točí.

Prohloubím uprostřed dolík a vytáhnu hlínu do výšky, aby stěna byla dostatečně pevná, i když je vyšší nebo kulatá. Základní tvar hrnku si odříznu strunou od kruhu, odložím bokem a nechám schnout.

„Zavadnutý“ střep si druhý den opět přidělám na kruh, ale dnem vzhůru, a přetáčecími očky upravuji dno, aby mělo tzv. nožičku, na které potom stojí.

Zavadnutý neboli kožovitý střep s přetočenou nožičkou teď čeká na ucho. Místo, kam přijde ucho přilepit, je třeba zdrsnit a nanést vrstvičku šlikru, což je zředěná hlína, která se používá k lepení.

Ucho někdo tahá z hlíny bokem zvlášť, někdo přímo z výrobku, ale mělo by být krásně zaoblené, pěkně uchopitelné i pěkné na koukání. Přilepíme nahoře, vytvarujeme a přilepíme dole.

Hrneček se musí zahladit do každého detailu, houbičkami, špachtličkami, gumovou stěrkou a podobně.

Několik dní musí výrobek schnout, záleží na počasí, teplotě, vlhkosti podnebí, ale proschnutí musí být dokonalé, každá troška vody dílo potrhá v peci na kusy.

Nyní se hrneček vloží s ostatními keramickými výrobky do pece a vypálí na tzv. „přežah“, tj. 850 °C, aby se zpevnil jako cihla. Výpal trvá několik hodin, pak pec několik hodin chladne. Při výpalu na přežah se mohou všechny výrobky vzájemně dotýkat, mohou být vloženy do sebe a podobně.


Nyní přijde glazování. Vychladlý výrobek naglazuji prvně vevnitř, nejlépe transparentní nebo bílou glazurou, aby byla vidět barva čaje.

Vnější stěnu hrnku ozdobím zajímavým dekorem, aby byl originální, líbil se a někdo z něho rád popíjel svoje dobroty. Zdobím někdy oxidy kovů, někdy malováním glazurami. Mohu nanést i barvítka a poté celý hrnek ponořit do transparentní glazury nebo vytvořit zajímavý dekor pomocí jarových bublin s glazurou.

Plocha, na které bude hrnek stát, musí být dokonale čistá od glazury, aby se výrobek nepřipekl k desce v peci. Proces výpalu a chlazení trvá cca 24 hodin.

Hrneček opatrně vložím do pece podruhé. Výrobky se nesmí nikde dotýkat. Tentokrát pálím na vysoký výpal, to je 1185 °C.

Některé hrnečky se kvůli speciální dekoraci dávají do pece potřetí, je to třeba při zdobení zlatem, platinou nebo kytičkovými nálepkami. Třetí výpal probíhá na 780 °C.


Do hotového hrnečku nasypu kávu, zaliji vodou horkou 100 °C, přidám mléko a cukr a najdu příjemné místečko, kde si spolu s knížkou užiju chvíli klidu. :)

Zdroj: Inbetweenlattes.com

A kolik máme hrnečků na Fleru? Mraky!

Keramiků je na Fleru nespočet. Díky komentářům mých kamarádek točících se po dílně v hliněné zástěře jsem zjistila, že pro řadu z nich je prodej na Fleru velká příležitost, změna a zároveň výzva. A ze začátku také krok do neznáma. Znamená to totiž kromě řemeslného kumštu přidat další nové dovednosti, jako je aranžování, fotografování, popisky, vkládání zboží, nekonečné dřepění u počítače a klikání a klikání... To jsou pro řadu keramiků naprosto nové a nezvyklé aktivity.

Hrnčířina je i tak dosti osamělé řemeslo, prosedíte nespočet hodin za kruhem a v dílně trávíte celé dny a noci. O to víc se člověk pak těší na přátelská setkání a pokec na stánku při hrnčířských a osvědčených akcích. Co však během zbytku roku nebo v jeho první čtvrtině, kdy se nic moc neděje? Prodej na Fleru mi přijde jako naprosto ideální volba, co myslíte? :)

Pár krásných hrnečků jsme vám vybrali pro inspiraci. Prošly různými procesy, jsou točené i lité do forem, ale vždy ruční práce s otiskem keramika. A pokud máte zrovna na stole to kafe a polední pauzičku, určitě si projeďte celou zdejší kategorii "hrnky, konvice". Někde tam váš vysněný hrnek jistě čeká... ♥

 

Duhový hrnek od Hill

 Hrnek Oskar modrý a Oskar béžový od Keramikadada

Hrnek od Procházka Petr

Hrnek mocca s podšálkem - sovy I - keramika majolikového typu od Strnada

2 námořníci od Kaprálová Milena

Espresso Noční modř oblohy od Václav Fišer

drobounký hrnek Přírodní od marisanka

Obří hrnek 1,25 l se sítkem, ovečkou a pokličkou od Eva Syslová

Puntíky, puntíky, puntíky na 4,5 deci od Alion

Hrnek od Jiří Řezníček - keramika Řez

Hrnek Motýl od kEC

Sýkorka Modřinka - šálek od Vanda a Valerie

Hrnek byliňák 0,7 l - Podzimní louka od Jiří Břenek

espresso šálek, modrá vlna s černým mramorem od bisqit

Espresso od Studio Malíská

pomněnkové léto od Keramika s úsměvem

Hrnek - ptáček ledňáček od Petite poterie

Hrneček Cup of happiness od happyYogi

Hrneček na kávičku od slavkaleon 

Extra velký buclák "Mozaika" od Benešová Hana

kaktusový velikán..0,9l od Hannes

Hrneček Kvítko 400ml - v kraji vína Bordeaux... od mago

Oblý modrák - hrnek Fe zdobený taveným železem od Martin Sršeň

Kafáč 8 cm 4puntík modrý výhodná SADA 6 ks 0,3L od keram-ka

hrnky na Presíčko s popelovou glazurou vlastní výroby od pskeramika

RETRO ediceporcelánové plecháčky GOLDEN AGES od luckavo

geometrický šálek na espresso od Vjem

Borovice - 5 cm hrnek od Křak

Hrnek od Eliška Kovandová

 

Cestu hrnku sepsala: Monika Jankůj, Výtvarná dílna Matilda
Výrobu nafotila: Michala Šmikmátorová
Fler část: Michala Šmikmátorová a Helena Görnerová